Vad är 24 meter långt, skapar trafikkaos och förstör Malmö kanal? Jo, de nya “superbussarna”. Men det enda som är super med dem är priset - över 3 miljarder kronor är den totala kostnaden för att göra plats för bussarna. Halva stan kommer vändas upp och ner. Varför?
Hyllningarna från Tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström(s) till kollektivtrafiksatsningen vet inga gränser: “Malmö ska vara Europas smartaste trafikstad” lovar han. Det låter ju nästan för bra för att vara sant?
Inte nog med att bussarna ska göra oss till Europakändisar, de ska också, enligt den brett leende Schönström:
Minska segregationen
Minska avgaserna
Föra människor närmare varandra
Ge en tystare och tryggare stad
Skapa fler grönområden
Bygga fler bostäder
Utveckla näringslivet
Tusan alltså, vilka fantastiska superbussar som klarar allt detta och säkert lite till. Schönström borde omedelbart lägga sin politiska karriär på hyllan och ta jobb som propagandadirektör på Nobina. För ingen kan väl efter hans lovord hysa minsta tvivel om att Malmö kommer att bli en helt underbar stad att leva i, när de börjar rulla?
Nu är jag lite skeptiskt lagd. Ett karaktärsdrag som jag ärvt av mina föräldrar. Så jag har granskat de tre mest hisnande påståendena från eminensen Schönström:
1) Europas smartaste trafikstad? Nej, snarare galenskap. Nu bygger de sönder Malmös unika miljöer, gator, grönområden och till och med kanalen förstörs, för att göra plats för gigantiska “expressbussar”. Linnegatan ska skövlas, liksom Regementsgatan och Erikslustvägen plus nu även Annetorpsvägen. Dessa miljarder till ingen nytta och som ingen heller har efterfrågat. Kostnadsökningarna för linje 4 kan landa på upp till 200 miljoner kronor mer än beräknat, skriver Sydsvenskan. Smart? Bara i Schönströms och Miljöpartiets låtsasvärld.
Det vi bevittnar är samma klåfingriga politiska hybris som rev de vackra stadskärnorna och byggde betongklossar. Framtida generationer kommer skaka på huvudet och fråga vad fan vi har gjort.
2) Minskade avgaser? Att bussarna drivs på el låter kanske som ett bra sätt att minska avgaserna. Synd bara att gatorna samtidigt smalnas av eller görs om till “bara buss” filer vilket kloggar igen biltrafiken. Ta Amiralsgatan som exempel. där ”Malmöexpressen” nummer 5 har kört sedan år 2014. Gatan har smalnats av och istället för två körfält finns det nu bara ett i varje riktning vid Folkets park. Det leder till kraftig köbildning, begränsad framkomlighet och trafikstockningar i rusningstid. Såklart har avgaserna ökat.
3) Skapa trygghet och minska segregationen? Tillåt mig skratta. Malmöexpressen 5 går från Rosengård till Västra hamnen. Bara för att busslinjen börjar i ghettot och slutar vid Turning Torso betyder det inte att den bjuder Rosengårdsborna på en klassresa. De kommer att behöva ta bussen hem igen, när de badat färdigt på Vanna beach. Schönström har en romantisk bild av storslagna infrastrukturprojekt som murbräckor mot de etniska och kulturella murar som Socialdemokraterna själva genom årtionden av vanskötsel byggt upp. Men Problemen med segregation, fattigdom och brottslighet har helt andra lösningar. Det första steget är att erkänna problemets orsak: den galna socialdemokratiska migrationspolitiken.
Just nu är det Limhamnsborna som drabbas hårdast av “Superbussarna”. Linnégatan skövlas medan detta skrivs och Annetorspvägen är nästa offer. Det drabbar inte mig, kanske du tänker på din balkong i andra ändan av stan. Ack, så fel du har. Linje 4 är bara början. Sedan kommer linje 2, linje 8 och linje 10.
Plus att Tre ytterligare stadsbusslinjer kommer “utvecklas”.
Ingen malmöbo går säker när Andreas Schönström ritar om Malmös karta för att få plats med de 24 meter långa åbäkena.
Vi är många som kräver ett stopp för expressbussarnas framfart. Istället för att vända upp och ner på halva stan borde de enorma resurser som nu slösas bort användas till att sänka priset på kollektivtrafiken och vid behov utöka avgångarna på befintliga linjer.
Nils Littorin, Malmölistan
Stöd oss med ett Swish: 123 284 9909
Kommentarer